שגיא קליין
עורך ראשי

השקה רכה ל-modu ברשת סלקום - האם הוא יצליח?
ה-modu - הטלפון המודולרי הראשון והקל ביותר בעולם והטלפון הכחול לבן השני, יוצא לדרך. בהשקה רכה, סלקום מתחילה למכור את המכשיר שהצלחתו בלתי צפויה. האם יש לו סיכוי להצליח? כל הפרטים על השקת ה-modu - בכתבה המלאה.

1:52 | 21.7.2009 , שגיא קליין

השבוע יוצא לאור ה-modu - הטלפון הסלולרי הישראלי השני, הפעם מבית היוצר של דב מורן, הוגה ה-Disk-On-Key. מדובר בטלפון מודולרי קטן וקל משקל, שמאפשר למשתמש בו לבחור את תצורתו ועיצובו באמצעות תוספים הנקראים Jackets. סלקום, שזו הראשונה להשיק את המכשיר, החליטה לשחרר אותו לשוק בהשקה רכה, כזו שלא יוצרת רעש ולא "לוקחת אחריות". השוק הישראלי כבר סבל מפלופ ישראלי, עוד בימי ה-Alpha P8 של אמבלייז (ברשת orange) וסלקום אישית כבר ספגו ביקורת קשה על מהלך כושל אחר (ה-iMode) בו החברה התהדרה רבות.

לטעמנו, ה-modu הוא מוצר שאין לו הצדקה במושגי השוק הרחב (mass-market). בבסיסו, מדובר בטלפון דור שני, עובדה ששמה אותו במשבצת מוגבלת מבחינה קהלית. המכשיר מגיע פחות או יותר ערום מבחינת תכונות, מה שמחייב את המשתמש להוסיף כסף כדי שיוכל ליהנות ממוצר עתיר יכולות, כראוי לטלפון סלולרי בן ימינו. כמו כן, מדובר במכשיר שאינו משדר יוקרה אלא אופנה וגימיקיות לכל היותר. מעל הכל, בשנת 2009, הצרכן דורש טלפון שנותן לו הכל - קידמה, הנדסת אנוש מעולה, ממשק נוח, מותג, עיצוב מרשים, יכולות מולטימדיה ואינטרנט ועוד. אבל בכל אלו, ה-modu אינו מתפאר, אלא ביכולתו לשנות את עיצוב המכשיר ומהותו. השאלה האם יש כאן צורך אמיתי, חלל שלא ידענו עליו? צרכנים רבים דווקא מחפשים מוצר שייתן להם יציבות, נוחות ושילוב רחב של יכולות - ללא צורך בהחלפת פלסטיקה או שינוי של המכשיר. מצד שני, ניתן להניח שיש גם לא מעט צרכנים שכן רוצים את שינוי האווירה שה-modu יכול להציע, השאלה כמה כאלה כבר יש, לאור העובדה שצרכנים אלו נוטים לשדרג את המכשיר בכל שנה\שנה וחצי.

לצרכן הממוצע ובפרט לצרכן הישראלי, יהיה קשה לעכל את ה-modu, שמציע מודל שונה לחלוטין מבחינת תפיסת הצרכן. יותר מכל, יידרש כאן תהליך מוקפד וארוך שנים של חינוך שוק, שיצריך הטמעת שינוי בהרגלי השימוש של הצרכן. לא עוד מוצר סגור, עמוס תכונות לפי עיצוב מוגדר מראש שמיוצר בפס יצור אחיד - אלא מכשיר שמותאם אישית לפי בחירה, טעם אישי, סגנון, מצב רוח וצרכים משתנים. לא ברור האם ה-modu יוכל להתמודד היטב למול התקשורתנים, מכשירי ה-High-End והסמארטפונים למיניהם, שנהנים מפלטפרומות סלולריות מתקדמות (סימביאן, WM, אנדרויד, iPhone OS) ותמיכה מעולה בדרישות התובעניות של הלקוח העסקי וחובבי הטכנולוגיה.

שוק הסלולר הוא שוק של מותגי על (נוקיה, סוני-אריקסון, סמסונג, אפל), מה משאיר את יתר המותגים לשולי השוק, לסגמנטים המתמחים, לחתך הנמוך של מכשירי ה-LowEnd ולשווקים מאוד ספיציפיים. הדרך שבה ה-modu ייתפס היא קריטית ביותר לתהליך המיצוב שלו. עפ"י רשמים שיווקים שקיבלנו דווקא בהצגת המוצר בחו"ל, אפשר היה ניתן להבין כי המוצר דווקא יכול לקרוץ לבני נוער, שמחפשים "לקשט" את המכשיר במותגים האהובים עליהם ונהנים להעשיר ולאבזר את המכשיר. יכול להיות שעל בסיס הנחה זו נולד ה-modu - הרי שהרגלי העשרה, מודיפיקציה ואבזור, ניכרים מאוד במכשירי סלולר.

לא בטוח שישראל, על אף הנוחות הגיאוגרפית היא השוק הקלאסי לבלון הניסוי של דב מורן, שוק שאומנם מאוד מאופיין בחיבה לטלפונים סלולריים, אך מבחינה טכנולוגית ותרבותית דומה יותר לשוק האירופאי. אולי שוק מעורב ופחות נורמטיבי כמו השוק היפני, שנוטה לאמץ באהדה טוויסטים סלולריים כאלו ואחרים, יוכל לגלות עניין וחן רב ברעיונו של מורן.




כתבות נוספות

רשמית: טים קוק נחת בישראל; נפגש עם הנשיא ריבלין
שגיא קליין | 18:51 | 25.2.2015

תערוכת הסלולר העולמית - סיקור מיוחד בפוקט הישר מברצלונה
שגיא קליין | 17:07 | 23.2.2015